
De raad van de gemeente Westerkwartier Per mail via griffie@westerkwartier.nl
Contactpersoon Bart van Faassen, Martijn Kuik
Kenmerk 1969242496
Datum 11 november 2025
Onderwerp
Beantwoording Schriftelijke vragen Sterk Westerkwartier
Geachte leden van de raad,
Naar aanleiding van vragen van de fractie van Sterk Westerkwartier van 28 september 2025 met betrekking tot de parkeersituatie rond de nieuwe appartementen aan het Holtplein te Zuidhorn, geven wij u hierbij onze reactie. Wij zullen de vragen puntsgewijs beantwoorden.
1. Wat is de parkeernorm ter plekke en hoe is deze toegepast bij het afgeven van de omgevingsvergunning, oftewel klopt de berekening van het aantal parkeerplaatsen zoals in de inleiding aangegeven? Destijds beschikte de gemeente niet over parkeernormen. De basis voor de berekeningen van destijds waren de op dat moment geldende kencijfers van het CROW.
De ontwikkeling maakte deel uit van de herontwikkeling van de Zonnehuislocatie. In het bestemmingsplan daarvoor is rekening gehouden met de parkeerbehoefte voor de geplande functies. Oorspronkelijk was een complex voorzien met 32 woon(zorg)appartementen en een commerciële plint. In de huidige ontwikkeling worden slechts 19 appartementen gerealiseerd met een gedeeltelijke commerciële plint. Hierdoor is de parkeerbehoefte lager dan destijds voorzien. Dit was conform het bestemmingsplan, en er is geen sprake van overschrijding van de norm.
2. Klopt het dat buurtbewoners meermaals gesteld hebben hierover en op een groot deel van de vragen nog geen antwoord op ontvangen hebben? Er zijn vragen gesteld vanuit de omgeving. Deze zijn zover bekend beantwoord.
3. De firma Kooi bouwt appartementen boven de DA drogist en heeft hiervoor parkeerplaatsen moeten kopen of huren achter de Kerkstraat. Het Holtplein complex valt onder dezelfde regels echter hiervoor is een uitzondering gemaakt. Beide zitten volgens het bestemmingsplein en uw beleidsnotitie in het centrum. Wordt hier met 2 maten gemeten?
Nee. De ontwikkeling van Kooi aan de Overtuinen/Hoofdstraat Dorpsvenne was in strijd met het bestemmingsplan. Via een afwijkingsprocedure is medewerking verleend, conform de centrumvisie. Kooi heeft op alternatieve wijze voorzien in de benodigde parkeervoorzieningen door parkeerplaatsen te huren of kopen achter de Kerkstraat. In beginsel geldt dat parkeervoorzieningen op eigen terrein moeten worden gerealiseerd, tenzij dit niet mogelijk is en er op andere wijze in de parkeerbehoefte kan worden voorzien. Beide projecten zijn beoordeeld op basis van hun eigen ruimtelijke context en regelgeving.
4. Initieel moet nieuwbouw eigen parkeergelegenheid creëren op eigen terrein. Hiervoor zijn echter uitzonderingen. U heeft hiervoor een uitzondering gemaakt. Op welke gronden is deze gebaseerd. Indien er uitzondering wordt gemaakt dient de vergunning aanvrager een onderzoek te doen naar de bezettingsgraad van de parkeergelegenheid rondom dit perceel, op zijn kosten. Is dit gebeurd?
De locatie maakt onderdeel uit van de herontwikkeling van de Zonnehuislocatie. Binnen het bestemmingsplan daarvoor is destijds al een verantwoording van de parkeerbehoefte opgenomen. Gezien de lagere parkeerdruk door het aangepaste programma is geen afzonderlijk bezettingsgraadonderzoek uitgevoerd.
5. Wanneer is het duidelijk waar gebruikers na realisatie van het bouwplan hun auto moeten parkeren, moet dit volgens beleidsplannen worden vastgelegd?
De gemeente schrijft niet voor waar gebruikers hun auto moeten parkeren. Wel stelt de gemeente dat er voldoende parkeervoorzieningen moeten zijn ten behoeve van een ontwikkeling. In dit geval zijn de parkeerplaatsen gelegen in de openbare ruimte en deze worden niet specifiek toegewezen aan bewoners of gebruikers van het complex. Het betreft openbare parkeerplaatsen waar iedereen mag parkeren, zonder dat hier rechten aan kunnen worden ontleend.
6. Is er onderzoek gedaan naar de belasting in verhouding met de consequenties t.o.v. van de winkeliers, de markt en de impact die dit zal geven op hun omzet indien er overbelasting ontstaat op het Holtplein?
In 2018 is een parkeeronderzoek uitgevoerd voor het centrum van Zuidhorn, met een update in 2021. Hierbij is het gebruik van parkeervoorzieningen in het gehele centrum meegenomen.
Hierbij is niet mogelijk doorrekeningen te maken m.b.t. omzet van winkeliers. Daarbij spelen namelijk veel meer andere factoren een grote rol.
Het Holtplein ligt deels buiten de blauwe zone, waardoor verwacht wordt dat langparkeerders hier naartoe uitwijken. Uit het onderzoek blijkt dat de parkeergarage onder de Albert Heijn slechts beperkt wordt gebruikt. Momenteel wordt een nieuw parkeeronderzoek uitgevoerd, mede naar aanleiding van ontwikkelingen zoals het optoppen van bedrijfspanden. Daarnaast zijn extra parkeerplaatsen gerealiseerd aan de Klinckemalaan naast nummer 4, die inmiddels een permanente status hebben gekregen.
Wij gaan er van uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van de gemeente Westerkwartier,
A. van der Tuuk, burgemeester
R. Kleijnen, secretaris
0 reacties